zaterdag 17 maart 2012

Dag 6 Hélecine-Éghezée 24 km



Een grijze dag, maar prima wandelweer. Ik heb heerlijk geslapen op de zolder van het huis dat Raf en Lieve al 10 jaar aan het verbouwen zijn. Lieve heeft een lunchpakketje in mijn rugzak gestopt en een kwart van de cake die zij gisteren gebakken heeft. Zij brengt mij met de kinderen Basil en Pepijn tot buiten het dorp naar de aansluiting op de GR-Route.




De tocht voert over betonnen bietenwegen door het glooiende landschap.
Rond de middag raak ik van het padje en moet ik via een andere weg aansluiting zoeken op de route. Dat lukt wel, maar ik kom daardoor niet in Jodoigne, de enige plaats die ik vandaag tegenkom. Ik zal dus helaas mijn koffieke moeten missen.
Van Jodoigne naar Éghezée loopt de route over een lengte van 15 km over de Ravel 2, een van de vele in onbruik geraakte spoorlijnen in dit gebied, die nu als fiets/wandelpad in gebruik zijn. De Ravel 2 was destijds de spoorlijn van Hoegaerden naar Namen. Morgen heb ik over hetzelfde traject nog 15 km te gaan tot Namen.


Langs het hele traject valt vrijwel geen huis te bekennen. Het is een onafzienbare vlakte met landbouw-gronden voor de bietenteelt. In het vlakke land steekt 's middags een gure wind op en moet ik zowaar mijn muts diep uit de rugzak vissen.

Ik had gisteren al voorzien dat ik het traject naar Namen niet in een keer zou halen en heb ik vergeefs gegoogled naar een logeeradres halverwege. Uiteindelijk heb ik op internet de parochie van Éghezée opgespoord, en vond de pastoor Abbé Jean Paul Crepin zowaar bereid mij onderdak te bieden. De pastoor is echter pas om 9 uur vanavond thuis, en zo zit ik nu in het plaatselijke restaurant (met wifi!) mijn blog bij te werken.

1 opmerking:

  1. Ad Latijnhouwers18 maart 2012 om 18:46

    Dag Hans,
    Met veel belangstelling volg ik je op je tocht.Met veel respect ook, want het ijsberen opgave en een uitdaging. Veel sterkte, maar ook veel plezier toegewenst.

    Ad Latijnhouwers

    BeantwoordenVerwijderen