zaterdag 9 juni 2012

Dag 89 Terradillos de los Templarios - Bercianos del Real Camino 25km



Het begint een beetje te vervelen op de meseta met zijn eentonige landschap en troosteloze dorpen. Het is een grijze dag vandaag, en dat maakt het allemaal nog ongezelliger. Overigens heb ik er geen moeite mee urenlang te lopen met de blik op oneindig, en in gedachten verzonken, ook als de omgeving niets te bieden heeft.

 
Ik vroeg gisteren aan Jacques of hij veel nadenkt onder het lopen op zo'n saaie dag. Hij antwoordde dat hij dan het liefst in zichzelf praat, omdat niemand hem daarbij tegenspreekt. Toen ik daarop informeerde of hij daar thuis veel last van heeft hulde hij zich in stilzwijgen. Hij wist wel dat ik naar de bekende weg vroeg.


 
Opmerkelijke medepelgrims blijven mij intrigeren, zoals bijvoorbeeld Alain uit Bretagne. Hij loopt met een soort golfkarretje, dat hij aan zijn middel heeft vastgebonden. Ik vraag hem wat hij in hemelsnaam allemaal meesjouwt. Hij legt geduldig uit dat hij een campingbed bij zich heeft met bijbehorend matras, omdat hij van al die verschillende bedden onderweg rugklachten krijgt. Toen hij zijn uitrusting aanschafte bij Decathlon, een bekende Franse sportzaak, kreeg hij een gitaartje cadeau, en daar zie ik hem op spelen, terwijl hij tevreden zijn weg vervolgt.


Bercianos del Real Camino, mijn verblijfplaats voor vannacht, is een armoedig gehucht, waar niets valt te beleven. Het is nog altijd somber weer als ik er aankom, er is geen sterveling op straat, en van de ontspannen sfeer, die ik meestal aantref in de plaatsen waar ik overnacht, valt niets te ontdekken.


Van armoe ga ik maar op bed liggen om een tukkie te doen. Als ik om 6 uur beneden kom zie ik nog net op de televisie hoe het Nederlands elftal verliest tegen Denemarken, en voor het eerst sinds mijn vertrek drie maanden geleden voel ik iets van nerveuze spanning. Pelgrimeren en voetbal kijken valt niet met elkaar te verenigen.
 
De dag van morgen ziet er gezelliger uit: ik kreeg een sms-je van Jan Bols en Henk van Beusekom, op de fiets onderweg naar Santiago. Zij willen mij morgen in Mansilla de las Mulas ontmoeten, een gebeurtenis om naar uit te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten