zondag 8 april 2012

Dag 28 Chablis - Cravant 26 km


Het is vandaag 1e Paasdag, een dag die voor mij veel dierbare herinneringen oproept, veel meer dan Kerstmis. Niet alleen heeft de liturgie van Pasen voor mij veel meer betekenis dan die van Kerstmis, in de huiselijke kring hing voor mij met Pasen altijd een sfeer van verwachtingsvol verlangen naar de lente, tuinieren, buiten zitten, vakantie.
Maddy was altijd goedgehumeurd met Pasen en maakte dan een uitgebreide Paasbrunch met verse jus d'orange, gevulde eieren (mijn specialiteit) en beleg van Lejeune. Voor het raam stonden bloesemtakken, met aan linten hangende eieren, door Andries beschilderd met miniaturen.
Hoogtepunt was natuurlijk het eieren zoeken in de kamer. Ik was een meester in het verstoppen, bijvoorbeeld met plakband onder de buik van onze hond Polly, of tussen de plooien van de gordijnen. Andries en Eva kenden mijn trucs natuurlijk vaak van voorgaande jaren, en waren dan de vier jaar jongere Christiaan te vlug af, tot grote woede van het jongere broertje. Toen hij een jaar of 20 was hebben wij het eieren rapen maar afgeschaft...
Als we het hotel uitkomen begint daar voor de deur de zondagse markt.


Talloze kramen met heerlijke kazen, verse groenten waaronder de eerste asperges, charcuterie, en ga zo maar door. Ellen kan zich nauwelijks bedwingen. Het is evident dat de Fransman veel meer belang hecht aan de kwaliteit van voedsel dan wij in Nederland gewend zijn.
De tocht gaat grotendeels over secundaire wegen zonder mogelijkheid om onderweg aan te leggen voor een kop koffie en iets eetbaars. De "natte cake" die Ad Vester voor Christiaan heeft gebakken komt goed van pas. Het ding weegt een kilo, ziet er uit als een baksteen, en ligt ook als zodanig op de maag (grapje).


In een gehucht halverwege informeren wij naar de mogelijkheid ergens wat te eten. Spontaan wordt brood met kaas en tomaten voorgezet, en koffie met paaseitjes van chocolade toe!





Wij steken de Autoroute du Soleil over en dalen in de stralende lentezon tussen weiden en kersenboomgaarden af naar Cravant waar wij logeren in Hostellerie St. Pierre.







Het is boven de stand van een eenvoudige pelgrim, maar ik wil de fijne dagen met Christiaan en Ellen feestelijk afsluiten. De wijn hebben wij in elk geval gratis, want toen ik zwager Jan vanmiddag telefonisch feliciteerde met zijn 72e verjaardag vroeg hij mij vanavond op zijn kosten een fles Chablis open te trekken. Wij zullen die graag op zijn gezondheid leegdrinken!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten