woensdag 11 april 2012

Dag 31 Vezelay- Thurigny 30km



Het was even wennen om vannacht in het gastenverblijf van de broeders de kamer te moeten delen met 4 andere pelgrims, een man uit Drenthe, de Belg die ik eerder deze week tegenkwam, en een man uit Straatsburg. De laatste is hier al 4 dagen omdat hij een ontsteking heeft aan zijn scheenbeen de zoveelste pelgrim die ik ben tegengekomen met een overbelast loopgestel.



Ik had de lauden willen bijwonen om aansluitend de pelgrimszegen te ontvangen, maar dat begon al om 7 uur en niet om 8 uur wat mij was verteld.



Zo was ik vanmorgen al vroeg op pad. Van Vezelay gaan 2 routes richting Santiago: de noordelijke via Nevers, en de (kortere) zuidelijke route via Bourges. Ik heb voor de laatste route gekozen. Vol goede moed vertrok ik vanmorgen, om er na een uur achter te komen dat ik op de verkeerde route zat. Hoe dom kan iemand zijn! Of had ik toch een uur eerder op moeten staan voor de pelgrimszegen?


Ik heb het gevoel dat het echte werk nu pas is begonnen. Het was onstuimig weer met hevige windvlagen, afgewisseld met zonnige periodes. Een keer of vier heb ik in allerijl de poncho uit mijn rugzak moeten halen, omdat ik anders tot mijn hemd nat was geworden.


Voor vannacht heb ik onderdak gevonden in de eeuwenoude watermolen le Moulin du Merle bij Saint-Germain-des-Bois, bewoond door de Nederlandse mevrouw Gilberte Akkermans en haar twee zonen.



Terwijl ik in de keuken aan de thee zat maakte zij vanavond een lekkere spinazietaart met eigen ganzeneieren, en leerde ik van haar hoe je op zijn Frans oeufs durs maakt, eenvoudig en heel lekker!


2 opmerkingen:

  1. Hallo Hans, vanmorgen je gehele verslag vanaf dag 1 gretig gelezen, fantastische beschrijvingen, wij, mijn maatje en ik, mogen als alles goed gaat volgend jaar in april deze tocht der tochten beginnen, ook vanuit thuis. heel veel sterkte en geniet van el camino. groet Marijke uit venlo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hans

    Wat een mooie foto's maak je. Jammer voor je dat je de lauden gemist hebt maar ja volgende keer beter.
    Ik Sliep in Tanney, maar waar jij sliep in de oude watermolen, daar heb ik vorig jaar nog in de tuin gezeten samen met nog 2 nederlandse pelgrims.
    Hier word het weer wat beter, minder regen. Ik zal ook wat naar jouw sturen.

    Geniet!!!!

    Groetjes Josefine

    BeantwoordenVerwijderen