maandag 23 april 2012

Dag 43 St.Priest-la-Feuille - Marsac 20km


De twee Franse broers die ik de afgelopen week al een paar keer tegenkwam waren vannacht ook te gast bij de familie Massard in St. Priest, waar ik was ondergebracht in een van de houten chalets die in de tuin voor voorbijkomende pelgrims zijn neergezet.
 Het waren aardige gasten, die Franse pelgrims. Vertrokken uit Vezelay lopen ze naar Limoges, en dan volgend jaar verder.
Vandaag zit het niet mee. Ik ben amper de deur uit of ik krijg al in de gaten dat het vandaag niet zal lukken zonder poncho en winterattributen.
Daar komt nog bij dat ik met twee oudbakken croissants achter de kiezen vertrokken ben, terwijl ik 15 kilometer moet lopen om voor het eerst iets in mijn maag te krijgen.
Het regent aan één stuk door, en ik moet steeds optornen tegen een ijskoude wind. Als ik rond het middaguur in Bénévent-l'Abbaye aankom is mijn broek doorweekt. De thermometer bij een winkel geeft een temperatuur aan van 6 graden. Ik blijf twee uur in een café zitten om te drogen.

   
 Langs de weg worden de verkiezingsborden voorlopig opgeruimd. Sarkozy en Hollande gaan dóór met een onderling verschil van een procent, maar ik beluister hier dat Hollande de gedoodverfde winnaar is omdat hij bij de tweede ronde het links blok achter zich krijgt.


Onderweg naar Marsac, waar ik overnacht, blijft het nog steeds aan één stuk door regenen. Mijn fototoestel blijft in de tas want bij dit weer verliest de omgeving alle kleur, en beslaat de lens van mijn camera.
Als ik het bordje Marsac zie staan breekt zowaar de zon door en kan ik toch nog een acceptabel plaatje van Marsac schieten.


Ik heb vanmorgen gebeld om mijn overnachtingsadres te regelen bij Jacqueline in Marsac, die te kennen gaf dat zij pas om half zeven thuis zou zijn. Zij voegde er aan toe dat ik maar achterom naar binnen moest gaan, de deur was open, en de hond ongevaarlijk. Het blijkt allemaal te kloppen. Ik ben terecht gekomen in een appartement boven een gesloten café, waar ik het weer warm heb gekregen nadat ik een half uur onder de douche heb gestaan, en Jacqueline is een aardige gastvrije vrouw. Bovendien rekent zij voor onderdak plus ontbijt slechts €21,-. Eind goed, al goed!



1 opmerking:

  1. he ome Hans,wat schrijf je mooi wat je beleeft! een indrukwekkend reis in alle opzichten. Hoop dat het weer vandaag wat beter is, is is hier ook pet...
    x tieke, jan-willem en pleun

    BeantwoordenVerwijderen