donderdag 10 mei 2012

Dag 60 La Réole - Bazas 27 km


Toen ik gisteren vanaf het hooggelegen terras achter de kerk van La Réole in de verte keek was het alsof ik vanaf vandaag het heuvelachtig gebied achter mij zou gaan laten. Het zicht reikte eindeloos ver over een laagvlakte tot aan de Atlantische Oceaan, althans zo leek het.
Vandaag heb ik echter ervaren dat nog regelmatig geklommen moest worden, en dat viel niet mee bij een temperatuur die opliep tot 35 graden.


 Mme. Berto had mij vanmorgen keurig afgezet bij de brug over de Garonne.



De eerste kilometers volg ik de Garonne langs uitgestrekte populierenplantages, en dan gaat de weg de campagne in. Het is weer zo'n etappe dat je de hele dag geen enkel dorp tegenkomt om te fourageren of een kop koffie te drinken. In heel Frankrijk merk je hoezeer het platteland leegloopt. Overal gesloten horecagelegenheden, slagers en bakkerijen.
Ik heb gelukkig brood bij me, en een koteletje dat gisteren bij Mme. Berto is overgebleven, maar als ik rond lunchtijd in Auros aankom informeer ik bij de plaatselijke kapsalon toch maar even of ik ergens koffie kan drinken. Ik krijg van het kapstertje koffie in de loggia naast de kapsalon, en het wordt nog heel gezellig met vader en oma er bij!




Af en toe kom je, totaal onverwacht, restanten tegen van een middeleeuws verleden, zoals bij Pondaurat een zeldzaam gaaf ensemble van een middeleeuws klooster met kerk, watermolen en brug.



Ik heb al drie dagen mijn blog niet kunnen posten, reden om te overnachten in Chateau Saint-Vincent,
een 19e eeuws landhuis in het centrum van Bazas.


 Ik ben er bij het eten vanavond de enige gast met Benno uit Koblenz, op de fiets op weg naar Santiago. Aan tafel draagt Benno een levensgrote coquille op de borst. Hij spreekt alleen Duits, en is een eigenwijze mof, die vindt dat het in de Heimat allemaal beter is dan hier. Onze franse gastheer en gastvrouw spreken geen woord over de grens, dus het was erg vermoeiend aan tafel. Na het eten wil Benno met mij schaken, en is erg teleurgesteld dat zo'n ontwikkelde man als ik die zoveel talen spreekt niet eens kan schaken. Neen, dan was het gisteren tussen de pelgrims heel wat gezelliger...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten