zaterdag 26 mei 2012

Dag 75 Puente la Reina - Estella 26 km

 

Om 9 uur verlaten wij het appartement in Pamplona, en word ik door Peter en Anja afgezet in Puente la Reina, de plaats waar gisteren onze tocht eindigde. Op de weg daar naartoe maken wij nog even een omweg om het 12e eeuwse Romaanse kerkje van O.L.Vrouw van Eunate te bekijken, een in de open vlakte gelegen mysterieus achthoekig gebouw, waarvan de oorsprong en betekenis in raadselen is gehuld.




Op de Middeleeuwse Romaanse brug van Puente la Reina nemen wij afscheid.


 Even voel ik de last van de 11 kilo zware rugzak die ik een paar dagen heb thuisgelaten, maar als ik een tijdje heb gelopen ben ik dat ongemakkelijke gevoel weer helemaal kwijt.


Wij hebben het heel plezierig gehad samen. We hebben serieus gelopen, maar ook gezellige dingen gedaan, lekker gegeten, en veel gelachen; en -niet te vergeten- Anja heeft de in het appartement aanwezige wasmachine gebruikt om mijn complete uitrusting uit te wassen.


Ik ben nu de komende weken weer alleen op pad, en dat voelt ook heel goed.
De afgelopen maanden heb ik geleefd in nagenoeg volstrekt isolement. De politieke verwikkelingen in Nederland, de economische crisis, het is allemaal aan mij voorbijgegaan. Maar de wereld draait door. Dat werd mij op hardhandige wijze weer eens duidelijk gemaakt toen mij gisteren het bericht bereikte dat bij iemand die mij heel dierbaar is na een bevolkingsonderzoek borstkanker is vastgesteld. Ik bel haar vandaag tijdens mijn wandeling op om te zeggen dat ik aan haar denk. Ze probeert mij gerust te stellen, en dat is kenmerkend voor haar. Altijd laat zij anderen voorgaan. Ik zeg haar dat zij deze keer eens op de eerste plaats aan zichzelf moet denken, en zij belooft mij dat te zullen doen. Ik kan niet veel meer dan kaarsjes opsteken, maar daar ben ik wel erg goed in!


 Ik vind dat mijn blog van gisteren er weer mooi uitziet, al zeg ik het zelf.
Voor wie mijn blog niet vanaf het begin heeft gevolgd: dat is niet mijn verdienste, maar het werk van mijn schoondochter Ellen, die dagelijks trouw de redactie voert over de door mij aangeleverde tekst en foto's. Dat mag wel weer eens gezegd worden!


 Na een periode van luxe heb ik vanavond gekozen voor een bescheiden nachtverblijf: de jeugdherberg van Estella, die tevens dienst doet als opvangcentrum voor eenzame ouderen, gehandicapten en zwerverachtige types, met wie ik vanavond gezellig aan tafel heb gezeten. Zo kan het dus ook!




1 opmerking:

  1. Hallo Hans,
    Ik ben niet zo moedig als jij aangezien ik op de fiets uit Hilvarenbeek vertrok.
    Vandaag, eerstePinksterdag vertrok ik uit Estella en ben inmiddels 82 kilometer verder in Najera.
    Wie ontmoet ik daar?
    Koen die de lenskap van jouwcamera had gevonden.
    Zo zie je maar, de wereld is klein.
    Ik moet je de hartelijke groeten overbrengen en zoals pelgrims onder elkaarzeggen:"Bon camino".
    Uiteraard wens ik je hetzelfde.
    Met vriendelijke groeten,
    Louis van Hest, Hilvarenbeek

    BeantwoordenVerwijderen