zondag 20 mei 2012

Dag 70 Buzunarit - Saint-Jean Pied-de-Porc 9 km


Het regent dat het giet als ik rond het middaguur in Saint-Jean-Pied-de-Porc aankom. Ik meld mij bij 'Esprit du Chemin, de sympathieke pelgrimsherberg van het Nederlandse echtpaar Huberta en Arno. Mij wordt een kamer toegewezen die ik deel met twee Franse vrouwen.


 Ik kom in de verblijfsruimte Ben Noorloos tegen, die het pelgrimsweekend in Vessem leidde, waar ik in oktober vorig jaar aan heb deelgenomen ter voorbereiding van mijn tocht. Hij staat op het punt met een groep pelgrims te vertrekken voor een tocht van tien dagen.


 l'Esprit du Chemin heeft geen wifi. Vanuit de ideologie die aan deze pelgrimsherberg ten grondslag ligt wil men het onderlinge contact tussen pelgrims bevorderen en voorkomen dat er de sfeer van een internetcafé ontstaat, een standpunt dat ik kan respecteren. Ik ben mijn blog aan het posten bij een bar in de buurt wanneer Wim zijn komst meldt. Ik zie hem aankomen na een autorit van 1250 kilometer, en wij omhelzen elkaar. Het is een emotioneel moment.
Wim heeft beloofd dat hij mij vanavond fêteert op een mooi diner. Het wordt Les Pyrenées, een restaurant met een Michelinster. Ik meld mij voor vandaag af bij l'Esprit du Chemin, want daar is het om 10 uur 's avonds bedtijd, en wij nemen onze intrek in Hotel Continental, bij het restaurant van vanavond om de hoek. Er valt vandaag weinig te ondernemen, want het is regenachtig en mistig. Van armoe gaan wij maar in onze hotelkamer op bed liggen. De verwarming in het ouderwetse hotel is uit. Ik heb het de opgelopen twee maanden nog niet zo koud gehad, maar het maakt allemaal niet uit. Wij liggen gezellig op bed te kletsen totdat het tijd is om te gaan dineren.
De Michelinster blijkt ruimschoots verdiend. Ik volsta met verwijzing naar de foto's als stille getuigen.






Het was in alle opzichten een gedenkwaardige dag: het bereiken van een mijlpaal met de aankomst in Saint-Jean-Pied-de-Port, de bijzondere ontmoeting met Wim, en - niet op de laatste plaats- het bericht dat WillemI II vandaag is gepromoveerd naar de eredivisie!










1 opmerking:

  1. Henk van Zuylen3 juni 2012 om 15:04

    Ik ben verrast door de nieuwe spelling van Saint Jean Pied de Port. 'Pied de Porc' zo heette het niet toen ik er doorheen kwam. Moet het dan niet 'Pied de Pork' zijn (mengvorm van Engels en Frans, beter Frans 'Pied de Cochon')?
    Jouw voortgang volg ik met interesse. Zo anders dan ik het zelf gedaan heb. Verrassend en creatief. Ik wens je een goed vervolg.
    Henk vZ

    BeantwoordenVerwijderen