maandag 14 mei 2012

Dag 64 Gaillères - Benquet 30km



















In dichte mist verlaat ik het logement in Gaillères, een bar-tabac, annex épicerie en kapsalon. De eigenaar doet alles om in dit ballingsoord de kost te verdienen.
Toen ik er gisteren aankwam was alles gesloten, maar uiteindelijk kreeg ik de sleutel, en vond op mijn kamer een magnetron en een maaltijd in de koelkast. De rest van de dag heb ik op mijn kamer in eenzaamheid doorgebracht.
De laatste tien kilometer naar Mont-de-Marsan gaan over een voie ferrée, zo'n voormalige spoorlijn die ik al vaker in België en Frankrijk bewandeld heb.


















Langs de weg verschijnen de eerste akkers na lange tijd, en je zou zeggen dat het landschap verandert, maar wij zitten hier toch echt nog in het hart van Les Landes.


Er hangt de bedwelmende geur van bloeiende acacia's.


Wanneer ik rond het middaguur Mont-de-Marsan nader staat de zon weer hoog aan de hemel.
Mont-de-Marsan is een voor deze contreien redelijk grote provincieplaats, maar het aardige van zo'n Bels Lijntje is dat je dwars door de buitenwijken het centrum van de stad in wandelt.

 
Ik stuit op twee Nederlandse pelgrims, Pieter (59) uit Utrecht en Clemy (59) uit Den Bosch. Wanneer ik vertel dat ik uit Hilvarenbeek kom zegt de laatste: "maar dan ben jij Hans". Dan blijkt dat Clemy in La Coquille Annie heeft ontmoet toen zij daar haar auto ging ophalen op weg naar huis. Annie had mij daar al over verteld, en zo wist ik dat Clemy in Nederland vertrokken is met 2 reisgenoten die in Vezelay afhaakten omdat zij het niet meer zagen zitten. Clemy probeert nu zo snel mogelijk in Santiago te komen en wandelt langs autowegen om de afstand te bekorten. Voor mij zou er op deze manier de lol gauw af zijn. De laatste 4 dagen loopt Clemy met Pieter, die Saint Jean als eindbestemming heeft.


Vanavond logeer ik in een landelijk gelegen villa bij het echtpaar Florensa, leuke artistieke mensen,die mij gastvrij hebben ontvangen. Hij was vroeger artistiek directeur van een theatergezelschap in les Landes, en zij was vroeger danseres, maar dat is lang geleden, want zij is nu een stevige matrone.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten