woensdag 16 mei 2012

Dag 66 Hagetmau - Orthez 31 km


 Het hotelletje, waar ik vannacht verbleef, ligt op een paar kilometer afstand van Hagetmau, maar de bedrijfsleidster was zo vriendelijk mij in het dorp op te halen toen ik daar gisteren aankwam, en mij er vervolgens 's avonds weer naar toe te brengen om te gaan eten, want het restaurant was gesloten.


Hagetmau is een plaats om snel doorheen te rijden, een beetje een pioniersdorp in deze streek, met als belangrijkste trekpleister een arena, want Spanje is dichtbij, en stierenvechten is hier nog altijd een geliefd soort volksvermaak.


Het is weer een mooie dag, en ik wandel langs glooiende akkers, die nog niet lang geleden zijn omgeploegd, en waar nu overal de maïs wordt gezaaid.



Aan een boer op een tractor vraag ik hoe het komt dat zo laat wordt gezaaid, en ik krijg het voorspelbare antwoord dat door de regen van de afgelopen maanden het land niet eerder bewerkt kon worden.


De boer vertelt dat de temperatuur hier in maart 28 graden was, en een maand later slechts slechts 6 graden.
In een gehucht staat een rijdende épicerie geparkeerd, en het is grappig om te zien hoe de aanwezigheid van zo'n SRV-wagen leidt tot een hoop levendigheid, met een tafel en stoelen erbij, spelende kinderen, en oudjes die de laatste nieuwtjes bespreken. Wanneer ik het tafereel wil fotograferen krijg ik onmiddellijk koffie aangeboden.


Een groot compliment kreeg ik vandaag van een oude boer, die zei dat ik beter Frans sprak dan hij. Helemaal ongelijk had hij niet, want hij sprak in een onverstaanbaar zuidelijk dialect. ( foto boer en close up).


Als ik bijna Orthez heb bereikt zie ik daar plotseling in de verte -geheel onverwachts- de Pyreneeën, aanvankelijk in nevelen gehuld, maar even later zijn de besneeuwde toppen duidelijk zichtbaar.

 


Ik vraag mij even af of ik de naderende Pyreneeën moet zien als een uitdaging dan wel als een bedreiging. Het zal wel lukken.

 
Voor de variatie wilde ik vandaag weer eens in een réfuge pélerin logeren, maar bij het Office de Tourisme wist men te melden dat alles vol is. Zo ben ik dan toch weer terecht gekomen in een hotelletje, en eerlijk gezegd bevalt mij dat ook veel beter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten